sunnuntai 2. lokakuuta 2011

Everything went better than expected

Hyviä uutisia pitkästä aikaa. Sen jälkeen, kun olin käynyt srilankalaisen miehen luona, palasin asuinpaikkaani ja ajattelin, että pidän loppupäivän vapaata, koska olen viikon jo ravannut asuntojen perässä.

Juttelin asunnossa majailevan Lucan kanssa ja puhuimme lähtemisestä, palaamisesta ja uusien asioiden haasteista. Ensimmäinen viikko Bolognassa on ollut varsin stressaava, ja haastava asunnonetsintä alkoi jo painaa jaloissa. Kun katselin sisäpihan toiselta puolen nousevia lentokoneita, aloin miettiä, minkälaista olisi jos olisin jäänyt kotiin. Niistä ajatuksista ei tullut lopulta kuin pahempi mieli.

Juttutuokion jälkeen tartuin puhelimeen ja soitin srilankalaiselle miehelle ja kysyin, voinko muuttaa sinne. Ajattelin, että netin puuttuminen, pitkä välimatka keskustasta ja hautausmaan hiljaisuus on parempi kuin jatkuva epätietoisuus. Aiemmin päivällä oli lähettänyt viestin Woody Allenin ja Luigin sekoitukselle – sille neuroottiselle tyypille, joka aikoi vuokrata asuntonsa vasta marraskuusta lähtien – ja kysynyt, onko hän jo tehnyt päätöksen.

Puhelu srilankalaisen miehen kanssa päätyi siihen, että hän lupasi, että voin muuttaa sinne 14. päivästä lähtien. Sovimme, että tulen ensi viikolla kirjoittamaan paperit ja maksamaan takuuvuokran. Puhelun jälkeen paino putosi harteiltani ja ensimmäistä kertaa aloin suunnitella, mitä voisin Bolognassa tehdä.

Sitten luin sähköpostini, jossa Luigi Allen vastasi, että hän on miettinyt asiaa ja olin hänen mielestään hyvä ja kohtelias ihminen ja hän antaa huoneen vuokralle marraskuusta lähtien. Vielä kahdelta minulla ei ollut yhtään asuntoa, mutta nyt minulla on kaksi.

Pieni ongelma on tietenkin se, että tarvitsen vain yhden. Toinen on se, että lupasin muuttaa srilankalaisen asuntoon. Ensimmäinen ei oikeastaan ole edes ongelma ja toisen kanssa minun pitää vain ajatella itsekkäästi. Suunnitelmani nyt onkin etsiä paikka, jossa nukun lokakuun 13. päivästä kuun loppuun, jolloin voin muuttaa Luigi Allenin kanssa asumaan.

Loppu hyvin, kaikki hyvin. Ainakin vielä. Luigi Allen on hivenen hämärä tyyppi, sillä hän ei vaadi takuuvuokraa ja on valmis vuokraamaan myös lyhyiksi ajanjaksoiksi. Nuo kaksi sopivat minulle varsin hyvin, mutta pistävät miettimään, minkälainen tyyppi tekee noin.

Tänä iltana voin siis ensimmäistä kertaa nukkua rauhassa ja ajatella, että huomenna minun ei tarvitse lähteä etsimään asuntoa. Toisaalta minun pitää etsiä paikka pariksi viikoksi, mutta toivon, että se löytyy helpommin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti