keskiviikko 28. syyskuuta 2011

Uusi identiteetti

Eräs ystäväni sanoi minulle, että vaihdon aikana voi aivan hyvin luoda itsestään sellaisen kuin haluaa olla, sillä vanhat vaikutelmat eivät enää sido mihinkään muottiin. Kovin huomattavasta muutoksesta ei omalla kohdallani ole kyse, mutta huomaan kyllä, että italian käyttäminen vaikuttaa siihen, minkälainen ihminen olen. Sanavarastoni on niin pieni, etten kykene aina ilmaisemaan niitä asioita, jotka haluan. Onneksi olen ollut täällä vasta pari päivää ja hädän tullessa voin keskustella englanniksi muiden vaihtareiden kanssa.

Vaikka uusi minäni täällä ei ole järin erilainen suomalaisesta minästäni, Italian valtio auttaa minua muutosprosessissani antamalla minulle uuden nimen. Tänään nimittäin kävin paikallisessa toimistossa hakemassa codice fiscalen, joka on jonkinlainen tunnistuskoodi, jota tarvitaan esimerkiksi vuokrasopimusta kirjoitettaessa. Käsin täytetyssä lapussa luki nimeni, jonka sitten annoin virkailijalle. Hän naputteli tiedot koneelleen ja pian tulostin sylki ulos uuden identiteettini – tästä lähtien minut tunnettakoon nimellä Vukka Markos. Se kieltämättä kuulostaa hyvin italialaiselta.

Tänään asunnonetsintä jatkuu. Kaikki vaihtarit, joiden kanssa olen jutellut, ovat olleet stressaantuneita, koska sopivaa huonetta ei tunnu löytyvän. Itsekin olen oppinut arvostamaan PSOASin palveluita aivan eri tavalla. Sormet ristiin!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti