keskiviikko 8. helmikuuta 2012

Kaksi tornia


Olen kivunnut kaupungin korkeimpaan torniin melkein kaikissa matkakohteissani. Pisa, Venetsia, Verona ja Siena on ainakin pikaisen laskutoimituksen jälkeen nähty korkealta. Huvittavaa kyllä listalta puuttuu rakas Bologna ja sen kuuluisat kaksi tornia.

Alkuaikoina en ehtinyt kiertää Bolognaa ja nyt viime viikkoina tornin ovessa on ollut lappu, joka kertoo, että tornia restauroidaan ja se avataan piakkoin uudestaan. Pari päivää sitten, kun aurinko paistoi siniseltä taivaalta, lähdin kamerani kanssa kiertämään Bolognaa. Minulla oli suunnitelma.

Tornin ovessa oli yhä sama lappu, joten kävelin sen alakerroksessa sijaitsevaan kauppaan. Esittelin itseni suomalaiseksi journalistiksi, joka tekee juttua Bolognasta. Kerroin, että minulle olisi elintärkeää päästä kiipeämään torniin. Kauppias kertoi restauraatiosta, mutta ei osannut auttaa muuten. Hän lähetti minun Piazza Maggioren infopisteeseen, jossa toistin tarinani.

Infopaikan nainen katseli minua silmälasiensa yli ja ilmoitti jyrkästi, ettei torniin voi nyt nousta. Kysyin numeroa, johon soittaa ja tiedustella tilannetta. Taas jyrkkä kieltäytyminen. Sen jälkeen hän ehdotti muutamaa näköalapaikkaa, jotka olen jo käynyt katsomassa, kuten San Michele in boscon. Kiitin ja käännyin kannoillani.

Ehkä toisaalta on hyvä, että jotakin jää hampaankoloon. Ehkä se tarkoittaa, että vielä joku päivä palaan piirtämään pisteen iin päälle.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti